Artykuł pochodzi z czasopisma „Projekt” nr 4’63 | 37
Autor: Henryk A. Bucholc
Wybrane fragmenty:
„Jesienią ubiegłego roku rozpoczęła się weryfikacja jednostkowych opakowań i etykiet, to znaczy takich, które razem z towarem trafiają do konsumenta. Do końca czerwca b.r. poddano ocenie wartość estetyczną około 13 tysięcy opakowań i 14 tysięcy etykiet. O surowych wymaganiach świadczy fakt, że zdyskwalifikowano 65% wszystkich dostarczonych wzorów. ”
„Prace nad nowymi projektami są już w pełnym toku. (…) szczególnej aktualności nabiera dobra orientacja w potrzebach nowoczesnego handlu oraz w organizacji projektowania. (…) Opakowania i etykiety w sklepach samoobsługowych muszą być przewodnikami dla kupującego. Im bardziej opakowanie czy etykieta są „zwarte” w graficznym i kolorystycznym wyrazie, tym bardziej atakują wzrok, lepiej informują i upamiętniają się.”
„Badania zagraniczne wykazały, że aż 7 na 10 zakupów dokonywanych jest w wyniku decyzji po wejściu do sklepu samoobsługowego. (…) podstawowym sloganem reklamowym ogłoszeń wytwórców opakowań na zachodzie jest „The Pack that made customer” – opakowanie, które zjednuje klienta”
„Reasumując, nowe projekty opakowań i etykiet muszą zerwać z tradycją „malowanek” i nieuzasadnionej pstrokacizny na korzyść skondensowanej informacji o towarze lub maksymalnego wyeksponowania samego towaru.”
Wykorzystane ilustracje:
- Opakowanie rękawiczek, całkowicie rozkładane, projekt polski
(fot. J. Krzywdziński)
Opakowanie przędzy szewskiej, projekt polski (fot. J. Krzywdziński) - Francuskie opakowanie płynu do odświeżania powietrza
- Opakowanie jedwabnych wstążek, projekt polski (fot. J. Krzywdziński)
- To samo co na 2 i 3 dodatkowo opakowanie nici, projekt polski (fot. J. Krzywdziński) oraz francuskie opakowanie soli ze specjalnym urządzeniem do wysypywania
- Francuskie opakowanie płynu kosmetycznego dla dzieci;
Angielskie opakowanie kosmetyków;
Francuskie opakowanie środków piorących;