Artykuł pochodzi z czasopisma „Projekt” nr 6’77 | 121
Autor: Szymon Bojko
Wybrane fragmenty:
„Leszek Hołdanowicz urodził się w 1937 roku w Dmytrowie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a następnie w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom w 1964 roku.”
„Już pierwsze plakaty: „Pasażerka”, „Requiem dla 500 tysięcy” czy dni muzyki kameralnej wyróżniały się wielką powściągliwością formy na tle jazgotu kolorystycznego i kompozycyjnego panoszącego się na słupach ogłoszeniowych. Młody grafik oparł się dominującej wówczas tendencji ekspresyjno-metaforycznej nawiązując do mniej rozpowszechnionej w plakacie polskim tradycji kształtowania, wywodzącej się z abstrakcji geometrycznej.”
„Drugim polem zainteresowań Hołdanowicza, wywodzącym się także z myślenia kategoriami konstrukcyjnymi jest grafika o „ubogiej” technologii. Głęboka znajomość sztuki drukarskiej i procesów powielania pozwala artyście tworzyć struktury o charakterze elementarnym, wyprowadzone z technik drukarskich”.
„Z temperamentu wychowania przekonań Hołdanowicz jest racjonalistą odbierającym i oceniającym rzeczywistość z intelektualnego dystansu. Postawa taka tłumaczy brak w jego grafice zewnętrznych przejawów stanu emocjonalnego. Twórczość nacechowana spokojem i rzeczowością nie znosi krzyku ani patetycznego gestu”
Wykorzystane ilustracje:
- Leszek Hołdanowicz (autor: brak danych)
- Okładka czasopisma z którego pochodzi artykuł „Projekt”
autorstwa Rosława Szaybo, - Plakat teatralny „Człowiek jak człowiek”
- Plakat wystawowy „Moderna polska textilier”
- Plakat teatralny „Mewa”
- Plakat wystawowy „Predmety a my”