Herb Lubanin /NR 2’79 (129)


Artykuł pochodzi z czasopisma „Projekt” nr 2’79 | 129

Autor: Szymon Bojko

Wybrane fragmenty:

„Herb Lubalin urodził się w roku 1916. Odbył studia projektowania graficznego w nowojorskiej uczelni The Cooper Union, którą ukończył w 1939 roku. (…) W 1964 roku założył własną agencję projektową. Po szeregu zmian agencja nosi obecnie nazwę „Herb Lubalin Associates. Przyczynił się do powstania International Typeface Corporation w 1971 roku i jest jej wiceprezesem”

„Twierdzi się, że amerykańska typografia oraz grafika użytkowa nabrały polotu i miedzynarodowego znaczenia od czasu osiedlenia się na początku lat trzydziestych w Nowym Jorku francuskiego malarza pochodzenia rosyjskiego, Aleksieja Brodowicza. Przybysza otaczała aura wybitnego znawcy grafiki reklamowej i liternictwa. (…) Brodowicz miał już wówczas świadomość potrzeby odejścia od wzorów klasycznych, twierdził że masowe środki wizualnego przekazu „muszą rozwinąć nowy sposób analizowania, informowania i przekazywania”. (…) Do jego dorobku i myśli odwołują się najbardziej interesujący projektanci, miedzy innymi Henry Woolf, Georg Lois, Lou Dorisman, Lois Danziger, Gene Federicio, Seymour Chwast, Milton Glaser, Herb Lubalin.”

„Wyżej wymieniona grupa twórców dostarczyła podstawowej kadry wykładowców, konsultantów, ekspertów wielkich kompanii przemysłowych. Tworząc niewątpliwie elitę tego zawodu (…). Sześćdziesięcioletni Lubalin uważany jest za czołową postać tego elitarnego grona.”

„Lubalin jako jeden z pierwszych dał graficzną odpowiedź na nowe zapotrzebowanie, wywołane postępem technicznym. Przystąpił do opracowania krojów pism, dostosowanych do nowoczesnych metod składu fotograficznego.”

„Największą inwencję okazał Lubalin w komponowaniu tytulariów, rozbudowanych i swobodnych. Używał do nich własnych i istniejących w obiegu krojów pism choć szczególnie wyróżniał czcionkę noszącą katalogową nazwę Avant Garde Gothic, zaprojektowaną przez siebie, a rozwiniętą w pełny alfabet przez Toma Carnase. Zrobiła ona prawdziwą karierę światową ze względu na ciekawy kształt i kombinacje liter w jednym znaku graficznym.”

 

Wykorzystane ilustracje:

  1. nr 1: Logotyp dla czasopisma „Upper and Lower Case”;
    nr 2: Logotyp z okazji 25-lecia utworzenia ONZ, 1970;
    nr 3: Logotyp tytułowy dla czasopisma, 1968;
    nr 4: Marka fabryczna dla „Ice Capades”;
    nr 5: Logotyp dla paryskiego biura projektowego Lubalin-Delpire;
    nr 6: Logotyp, po roku 1960;
  2. nr 4: Marka fabryczna dla „Ice Capades”;
    nr 5: Logotyp dla paryskiego biura projektowego Lubalin-Delpire;
  3. nr 6: Logotyp, po roku 1960;
  4. nr 7: Ogłoszenie reklamowe dla biura projektowego Sudler-Hennesy-Lubalin, po roku 1960;
    nr 8: Logotyp tytułowy dla czasopisma „Avant Garde”
  5. Ogłoszenie reklamujące czcionki produkowane przez International Typeface Corporation
Reklama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s